Szolgáltatásaink

 

 1. Szervezetek ( cégek) karbonlábnyomának meghatározása

 

Az üvegházhatású gázok mennyiségének meghatározása segít felmérni és megtalálni a legnagyobb kibocsátó forrásokat (forró pontokat), illetve abban, hogy miként járul hozzá a cég a globális felmelegedéshez, és milyen lehetőségei vannak a kibocsátás csökkentésére.

Ennek ismeretében lehet kidolgozni a szén-dioxid kibocsátás csökkentési tervet, azonosítani az eljárásokat, megtervezni a beruházásokat (zöld beszerzés) majd nyilvántartani az elért eredményeket. Lényeges a klímaváltozással kapcsolatos hazai és EU szabályozásoknak való megfelelés is.

Ha már kiszámította szervezete (cége) karbonlábnyomát azt megjelenítheti a belső és/vagy külső kommunikációban, például a szervezet társadalmi felelősségvállalási jelentésében (Corporate Social Responsability, CSR). 

A szervezeti (céges) karbonlábnyom a szervezet tevékenységei általi kibocsátást határozza meg, beleértve az épületekben, ipari folyamatokban, cégautóknál, termékszállításnál stb. felhasznált energiát. 

A független ellenőrzés után külön minősítést nyerhet, amelyet marketing eszközként is felhasználhat a termékek/szolgáltatások értékesítésekor. 

Két különösen fontos indoka van a céges karbonlábnyom kiszámításának:

  • a kibocsátott üvegházhatású gázok kezelése és a szükséges csökkentési eljárások időbeni megtétele, 
  • a karbonlábnyom jelentése harmadik fél részére.

 

Hat lépés a szervezeti karbonlábnyom kiszámításához

 

1. Döntse el milyen eljárást szeretne alkalmazni,

2. Határozza meg a szervezeti és működési határokat,

3. Szerezze be az adatokat,

4. Végezze el a számítást a kibocsátási együtthatók segítségével,

5. Ellenőrizze az eredményeket (választható)

6. Az eredmények függvényében intézkedjen a csökkentésről (választható)

 

A szervezetek karbonlábnyomának meghatározására a GHG Protocol alkalmas, www.ghgprotocol.org

 

 

2. Termékek karbonlábnyomának meghatározása

 

A termékek karbonlábnyoma a termék/szolgáltatás életciklusában (nyersanyag előállítástól a végső felhasználásig) történt üvegházhatású gázok kibocsátását veszi figyelembe. A termelési folyamat a termék életciklusának része, ugyanakkor a szervezet karbonlábnyom meghatározásában is szerepelhet. A termelés a szervezetek (cégek) karbonmenedzsmentjében a legtöbb esetben kulcsszerepet játszik. 

 

A termékek karbonlábnyomának meghatározása hasznos eszköz a beszállítókkal, alkalmazottakkal, fogyasztókkal, beruházókkal való kapcsolattartásban. Motiváló eszköz lehet az alkalmazottak részére a hatékonyabb energiafelhasználásban, és a kibocsátás csökkentésében, a termék hírnevének növelésében, továbbá a beszállítók és üzleti partnerek energiahatékonyságának növelésében. A termék előállítás folyamatában a lábnyom azonosítja a kevésbé hatékony lépéseket, eljárásokat vagy a ” forró pontokat”, ahol érdemes közbelépni.

 

A termékek karbonlábnyoma a teljes életciklus során kibocsátott ÜHG -t tartalmazza:

  • a nyersanyagok kinyerésénél/ előállításánál, 
  • a nyersanyagok szállításánál, 
  • a termelésnél/gyártásnál (vagy szolgáltatásnál),
  • az elosztásnál,
  • a termék felhasználásánál, 
  • a termék felszámolásánál (hulladékkezelésnél/ újrahasznosításnál).

 

Minden egyes lépésnél az elemzésnek tartalmaznia kell a rendszerbe bevitt anyag és energiafogyasztást (input) és az ÜHG kibocsátást (output). 

A szolgáltatások esetén az életciklus (LCA, life cycle assessment) lépéseit egyénileg kell meghatározni minden szolgáltatásra. Az eljárások alkalmazhatók a B2B (business to business) és B2C (business to consumer) kapcsolatban.

 

Három ok arra, hogy kiszámítsa termékének/ szolgáltatásának karbonlábnyomát:

  • cégen belüli változások bevezetése a költségek és a kibocsátások csökkentésére, 
  • kommunikációs tevékenységek,
  • változtatni, ha indokolt a beszállítói láncon. 

 

Öt lépés a termékek karbonlábynomának meghatározására

 

1.  A termék folyamatábrájának elkészítése,

2. A folyamat határainak ellenőrzése és a prioritások meghatározása,

3. Adatgyűjtés,

4. A karbonlábnyom kiszámítása,

5. A karbonlábnyom ellenőrzése.

 

Termékcímkézés

 

Korábbi kutatásokból megállapították, hogy a fogyasztók támogatják a termékek karbonlábnyomának címkézését a terméken: 

  • a fogyasztók 72% (EU27 ország) szívesebben vásárol olyan terméket, amelynek csomagolása címkézve van (hazai 66%)
  • 43% (EU27 ország) úgy nyilatkozott, hogy a terméken található címke által bizonyosságot nyer a beszállító környezeti kibocsátásának csökkentési elkötelezettségéről (hazai 46%).(forrás: Eurobarometer, 2009)

 

A termékek karbonlábnyomának meghatározása alkalmas a PAS 2050:2008 szabvány. www.bsigroup.com

 

A karbonlábnyom alkalmazása a karbonmenedzsmentben 

 

A karbonlábnyom kiszámítása csak az első lépés cég és/vagy a termék/szolgáltatás hatékonyabb karbonmenedzsment eljárásainak alkalmazásában. A kiszámításnak nem sok értelme van, ha a kapott eredmény értelmében nem intézkedik a kibocsátás csökkentésről, ha nem javítja az energiafelhasználás hatékonyságát, illetve ha nem foglalja bele a szervezeti stratégiába. A karbonlábnyom meghatározása a környezeti menedzsment egyik hatékony eszköze. Alkalmazásával elérhető a karbonsemlegesség. A karbon menedzsmentben alkalmazható a PAS 2060 szabvány. www.bsigroup.com

 

 

További információk a letölthető útmutatóban találhatók.