Öko-innováció
Az EU országok öko-innovációs hatékonysága
Az öko- innováció, azokat az innovációs tevékenységeket tartalmazza, amelyek a termékek/ szolgáltatások teljes életciklusa alatt csökkentik a természeti erőforrások felhasználását és a káros anyagok kibocsátását. Az öko- innováció fogalma jelentős fejlődésen ment át a hagyományos környezeti károkat csökkenteni célzó innovációtól, a jelenlegi megfogalmazásig, ahol előtérbe kerül a természetes erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás és az életciklus szemlélet alkalmazása, például a termék/szolgáltatás megtervezése- előállítása (termelése)- használata és újrahasznosítása. Az erőforrások hatékonyságának növelése és az öko- innováció az EU 2020 stratégiájának is fontos sarokköve (2020-ig 20%-al csökkenteni az UHG kibocsátást, elérni az újrahasznosítható erőforrások 20 %-os részesedését és az energiahatékonyság 20%-os növelését).
Fontos az erőforrások, pl. fosszilis üzemanyagok, ásványok, fémek, biomassza) hatékony felhasználásának kiemelése, mivel hasznosításuk, illetve túlzott használatuk a 21. század egyik olyan jelentős problémájához vezetett, mint a klímaváltozás. Mivel európai országai importból származó nyersanyagfüggő országok, jelentős ellátási kockázattal állnak szemben, ezért az erőforrások felhasználásának optimalizálása jelentős üzleti lehetőséget szolgálhat, például költségcsökkentést. A 2011. évi Eurobarometer felmérése szerint a gyártó és építő ágazatokban, mezőgazdaságban, vízhasznosításban és élelmiszeripar területén dolgozó vállalkozásoknak 75%-a jelezte, hogy a felhasznált anyagok költségei az utóbbi 5 évben jelentősen emelkedtek. Tíz vállalkozásból kilenc úgy ítéli meg, hogy a jövőben az anyagárak további növekedése várható.
Az öko-innovációnak hozzá kell járulnia az erőforrások hatékonyabb felhasználásához, ugyanakkor biztosítania kell, hogy a hatékonyság növelése nem járulhat hozzá a további fogyasztásnövekedéshez, illetve további erőforrások felhasználásához. A globális piaci körülmények között megtehető negatív externáliák kihelyezésének klasszikus példája a bio- üzemanyagok előállítása (pl. az alapanyagok megtermeltetése a világ kevésbé fejlett országaiban), amely jelentős termőterület létesítést (pl. erdőirtást) igényel, ahol a megkötött CO2 felszabadulása nagyobb CO2 kibocsátást eredményez, mintha az autók fosszilis dízelüzemanyaggal működnének. Az CO2 kibocsátás mértéke elérheti a 2000 %-ot is.
Az EU országok öko-innovációs teljesítményének felmérésére a következő kritériumrendszert állították fel:
1.öko- innovácios input források:
· az öko-innovációt támogató pénzügyi források (GDP %-a),
· az öko-innovációs szektorokban dolgozó K+F személyzet száma (a dolgozók %-os aránya),
· a zöld befektetések összértéke,
2. öko-innovációs tevékenységek
· az öko-innovációban résztvevő vállalkozások aránya,
· az öko-innovációhoz kapcsolható vezetési rendszer alkalmazása,
3. öko-innovációs outputok: szabadalmak száma,
4. Környezeti eredmények:
· anyag termelékenység (GDP/teljes anyagfogyasztás),
· víztermelékenység (GDP/vízfogyasztás),
· energia hatékonyság (GDP/országon belüli energiafogyasztás),
· ÜHG kibocsátás erőssége (GDP/CO2e),
5. Társadalmi- gazdasági eredmények:
· az öko-innovációs iparban dolgozó munkaerő,
· az öko-innovációs piacok mérete,
· az öko-innovációs termékek exporthányada,
Az országok öko-innovációs teljesítményét az ökológiai mutatóval jelölik.
Az EU 27 ország öko-innovációs és környezeti teljesítményének rangsora
Ország |
Ökológiai mutató |
Anyag termelékenység |
Energia termelékenység |
Víz termelékenység |
CO2 kibocsátás |
Finnország |
1 |
26 |
26 |
18 |
24 |
Dánia |
2 |
24 |
17 |
12 |
19 |
Németország |
3 |
10 |
19 |
14 |
17 |
Ausztria |
4 |
20 |
18 |
16 |
15 |
Svédország |
5 |
18 |
25 |
17 |
3 |
Belgium |
6 |
13 |
24 |
21 |
20 |
Hollandia |
7 |
2 |
23 |
10 |
21 |
Egyesült Királyság |
8 |
4 |
14 |
11 |
16 |
Írország |
9 |
27 |
16 |
- |
25 |
Spanyolország |
10 |
16 |
11 |
23 |
11 |
Olaszország |
11 |
6 |
10 |
27 |
10 |
Franciaország |
12 |
7 |
20 |
19 |
8 |
Luxemburg |
13 |
8 |
27 |
- |
27 |
Szlovénia |
14 |
25 |
15 |
- |
13 |
Csehország |
15 |
15 |
21 |
15 |
23 |
Portugália |
16 |
19 |
4 |
24 |
7 |
Magyarország |
17 |
3 |
7 |
7 |
5 |
Málta |
18 |
1 |
3 |
22 |
4 |
Ciprus |
19 |
22 |
13 |
25 |
22 |
Lettország |
20 |
21 |
2 |
6 |
1 |
Bulgária |
21 |
14 |
6 |
13 |
12 |
Észtország |
22 |
23 |
22 |
- |
26 |
Görögország |
23 |
11 |
9 |
26 |
18 |
Lengyelország |
24 |
12 |
5 |
8 |
14 |
Románia |
25 |
17 |
1 |
20 |
2 |
Szlovákia |
26 |
5 |
12 |
- |
9 |
Lettország |
27 |
9 |
8 |
9 |
6 |
Megállapítható, hogy az ökológiai mutató első helyezetteinek környezeti teljesítménye elmarad a rangsorban alacsonyabb helyezést elért országokkal szemben, tehát nincsen “modell EU ország”, amelynek környezetvédelmi gyakorlata követendő példaként szolgálna a többi ország részére. Hazánk környezeti teljesítése jónak mondható, viszont az öko-innovációban csak középmezőnyben helyezkedik el.
Az EU 15 ország rangsora a CO2 kibocsátás szerint
Ország |
Ökológia mutató |
Anyag termelékenység |
Energia termelékenység |
Víz termelékenység |
CO2 kibocsátás |
Svédország |
5 |
18 |
25 |
17 |
3 |
Portugália |
16 |
19 |
4 |
24 |
7 |
Franciaország |
12 |
7 |
20 |
19 |
8 |
Olaszország |
11 |
6 |
10 |
27 |
10 |
Spanyolország |
10 |
16 |
11 |
23 |
11 |
Ausztria |
4 |
20 |
18 |
16 |
15 |
Egyesült Királyság |
8 |
4 |
14 |
11 |
16 |
Németország |
3 |
10 |
19 |
14 |
17 |
Görögország |
23 |
11 |
9 |
26 |
18 |
Dánia |
2 |
24 |
17 |
12 |
19 |
Belgium |
6 |
13 |
24 |
21 |
20 |
Hollandia |
7 |
2 |
23 |
10 |
21 |
Finnország |
1 |
26 |
26 |
18 |
24 |
Írország |
9 |
27 |
16 |
- |
25 |
Luxemburg |
13 |
8 |
27 |
- |
27 |
Az EU 12 ország rangsora a CO2 kibocsátás szerint
Ország |
Ökológiai mutató |
Anyag termelékenység |
Energia termelékenység |
Víz termelékenység |
CO2 kibocsátás |
Málta |
18 |
1 |
3 |
22 |
4 |
Magyarország |
17 |
3 |
7 |
7 |
5 |
Szlovákia |
26 |
5 |
12 |
- |
9 |
Lettország |
27 |
9 |
8 |
9 |
6 |
Lengyelország |
24 |
12 |
5 |
8 |
14 |
Bulgária |
21 |
14 |
6 |
13 |
12 |
Csehország |
15 |
15 |
21 |
15 |
23 |
Románia |
25 |
17 |
1 |
20 |
2 |
Lettország |
20 |
21 |
2 |
6 |
1 |
Ciprus |
19 |
22 |
13 |
25 |
22 |
Észtország |
22 |
23 |
22 |
- |
26 |
Szlovénia |
14 |
25 |
15 |
- |
13 |
A 2011-es Eurobarometer az első olyan felmérés, amely az országok anyagfelhasználás hatékonyságát ismerteti a gyártóiparban, építkezésben, mezőgazdaságban, vízfelhasználásban és szennyvízkezelésben valamint az élelmiszerszolgáltatásban. A felmérés szerint az EU vállalkozások kb. 45% az utóbbi két évben bevezetet egy öko-innovatív terméket, szolgáltatást, technológiai folyamatot. Az innovációt alkalmazók nagy többsége (77%) 20%-ot is elérő erőforrás hatékonyságról számolt be, és a cégeknek kb. 4% számolt be az előállított termékre számolva, több mint 40%-os anyagmegtakarításról.
Az öko- innovációs beruházások területén a mezőgazdaság és a halászat foglalja el a vezető helyet (84%), amelyet az építőipar és a gyártó ipar (mindkettő 76%), majd az élelmiszerszolgáltatás (72%) és a vízfelhasználás és szennyvízkezelés (69%) követ.
Az öko-innováció hajtóerői
Az Eurobarometer felmérése szerint a legfontosabb hajtóerőnek a jelenlegi és a várható magas energiaárak bizonyultak. Minden öko-innovációt bevezető második cég a jelenlegi (52%) és a várható energia árakat (50%) tartotta nagyon fontosnak. A magas anyagárak majdnem ilyen fontosságúak (45%). Egy mások felmérés (CIS 2008) szerint majdnem minden negyedik (23%) EU vállalkozás az öko- innovációt a szabályozásoknak, az adózásnak való megfelelés érdekében vezette be.
Az öko-innováció hajtóerői(azon vállalkozások százalékban kifejezett válasza, akik a hajtóerőt „nagyon fontos”-nak találták)
|
EU 27 |
EU15 |
EU12 |
Magyarország |
Gazdasági tényezők |
|
|
|
|
- várható energiaárak növekedése |
52 |
51 |
56 |
59 |
- jelenlegi magas energiaárak |
50 |
50 |
52 |
58 |
- jelenlegi magas anyagárak |
45 |
44 |
49 |
48 |
- biztonságos vagy jelenlegi piacrészesedés növekedés |
42 |
41 |
46 |
60 |
- zöld termékek iránt növekvő piaci igény |
35 |
36 |
36 |
41 |
Technológiai tőke |
|
|
|
|
- vállalkozáson belüli technológiai és vezetési képesség |
37 |
37 |
40 |
56 |
Természeti tőke |
|
|
|
|
- várható jövőbeni anyaghiány |
35 |
37 |
29 |
25 |
- alacsony hozzáférés az anyagokhoz |
30 |
32 |
27 |
24 |
Társadalmi -kultúrálási tényezők |
|
|
|
|
- jó üzleti partnerek |
45 |
42 |
54 |
66 |
- hozzáférés a külső ismeretekhez, beleértve a technológiát támogató szolgáltatásokat |
34 |
34 |
38 |
61 |
- közreműködés a K+F egységekkel |
19 |
20 |
19 |
15 |
Szabályozási, politikai keret |
|
|
|
|
- a támogatási és adózási lehetőségekhez való hozzáférés |
40 |
38 |
48 |
72 |
- új szabályok és szabványok |
36 |
32 |
33 |
40 |
- jelenlegi szabályozás, beleértve a szabványokat |
30 |
29 |
34 |
43 |
A táblázatból látható, hogy Magyarországon az EU 27, EU 15 és EU 12 átlagértékekhez képest a zölddel jelölt területeken magasabb, míg a többi területeken alacsonyabb az elvárás.
Az öko- innováció hajtóerői a meghatározó ágazatokban (azon vállalkozások százalékban kifejezett válasza, akik a hajtóerőt „nagyon fontos”-nak találták)
|
Mezőgazdaság és halászat |
Építőipar |
Vízellátás és szennyvíz kezelés |
Gyártás |
Élelmiszer ipari szolgáltatások |
Gazdasági tényezők |
|
|
|
|
|
- várható energiaárak növekedése |
61 |
49 |
53 |
52 |
58 |
- jelenlegi magas energiaárak |
58 |
48 |
45 |
50 |
60 |
- jelenlegi magas anyagárak |
52 |
45 |
36 |
45 |
45 |
- biztonságos vagy jelenlegi piacrészesedés növekedés |
47 |
39 |
31 |
44 |
39 |
- zöld termékek iránt növekvő piaci igény |
47 |
35 |
26 |
36 |
37 |
Technológiai tőke |
|
|
|
|
|
- vállalkozáson belüli technológiai és vezetési képesség |
44 |
35 |
37 |
38 |
36 |
Természeti tőke |
|
|
|
|
|
- várható jövőbeni anyaghiány |
33 |
34 |
30 |
37 |
33 |
- alacsony hozzáférés az anyagokhoz |
24 |
29 |
16 |
32 |
33 |
Társadalmi –kultúrálási tényezők |
|
|
|
|
|
- jó üzleti partnerek |
49 |
44 |
42 |
47 |
37 |
- hozzáférés a külső ismeretekhez, beleértve a technológiát támogató szolgáltatásokat |
38 |
35 |
24 |
34 |
31 |
- közreműködés a K+F egységekkel |
29 |
19 |
14 |
20 |
13 |
Szabályozási, politikai keret |
|
|
|
|
|
- a támogatási és adózási lehetőségekhez való hozzáférés |
48 |
42 |
38 |
39 |
41 |
- új szabályok és szabványok |
37 |
35 |
31 |
31 |
34 |
- jelenlegi szabályozás, beleértve a szabványokat |
32 |
29 |
32 |
30 |
29 |
Forrás: saját, az Eurobarometer 2011 adatai és az Eco-innovation Challenge 2011 , Anual Report szerint